Arkiv

» juni 2020 (2)
» maj 2020 (1)
» april 2020 (1)
» mars 2020 (3)
» november 2019 (1)
» oktober 2019 (1)
» augusti 2019 (1)
» juli 2019 (1)
» juni 2019 (2)
» maj 2019 (4)
» april 2019 (2)
» mars 2019 (2)
» februari 2019 (4)
» januari 2019 (3)
» december 2018 (2)
» november 2018 (2)
» oktober 2018 (4)
» juni 2018 (1)
» maj 2018 (1)
» april 2018 (4)
» mars 2018 (4)
» februari 2018 (3)
» januari 2018 (4)
» december 2017 (4)
» november 2017 (4)
» oktober 2017 (5)
» juni 2017 (2)
» maj 2017 (3)
» april 2017 (3)
» mars 2017 (3)
» februari 2017 (3)
» januari 2017 (4)
» december 2016 (3)
» november 2016 (3)
» oktober 2016 (4)
» juni 2016 (1)
» maj 2016 (5)
» april 2016 (3)
» mars 2016 (4)
» februari 2016 (4)
» januari 2016 (4)
» december 2015 (4)
» november 2015 (4)
» oktober 2015 (4)
» augusti 2015 (1)
» juni 2015 (1)
» maj 2015 (4)
» april 2015 (3)
» mars 2015 (5)
» februari 2015 (3)
» januari 2015 (4)
» december 2014 (4)
» november 2014 (4)
» oktober 2014 (4)
» augusti 2014 (1)
» juli 2014 (1)
» juni 2014 (6)
» maj 2014 (3)
» april 2014 (5)
» mars 2014 (4)
» februari 2014 (3)
» januari 2014 (4)
» december 2013 (3)
» november 2013 (5)
» oktober 2013 (3)
» augusti 2013 (2)
» juni 2013 (1)
» maj 2013 (5)
» april 2013 (4)
» mars 2013 (4)
» februari 2013 (4)
» januari 2013 (5)
» december 2012 (3)
» november 2012 (4)
» oktober 2012 (5)
» augusti 2012 (5)
» juli 2012 (5)

visar: arkiv för november 2014

tisdag 25 november

Jag höll ett tal i natt i en påhittad Bygdegård

Spalt nr 106

Jag höll ett tal i natt i en påhittad Bygdegård i Landet Fantasia.
*
Samlingssalen var fullsatt men den är liten så vi var inte så många. Men vi var tillräckligt många för att ge mig lust att säga det jag ville säga. Det jag ville säga blev så här.
*
Mina medmänniskor;
”Världen är som en orm. Den ringlar sakta fram. Världsormen liknar en kameleont. Den byter
skepnad. Ibland är den ofarlig som en snok eller en kopparorm. Ibland sprider den kärlek och
människovärme. Ibland mångmördar den medborgare med sitt krigsgift.
*
Varför denna liknelse?
För att den är sann.
Till en del.
Jag skrev nyligen att kärleken kommer och går. Jag ser hur människor älskar varandra. Jag ser hur människor älskar naturen. Jag ser hur människor älskar djuren.
*
I går såg jag ”mattar och hussar” passera mitt nya hem. De hade sina hundar i koppel. Kanske flöt kärleken upp och ner genom kopplen. De levde sina hund- och människoliv tillsammans. Hund och människa hör ihop när de älskar och respekterar varandra
*
Vi var nyligen och handlade. Jag såg fäder skjuta varukorgarna framför sig. Familjens kvinnor
plockade varor på hyllorna och lade i korgarna. I många korgar satt små barn. Familjerna levde i
kärleksbubblor. De log mot varandra. De kysste och kramade varandra. De levde som jag önskar att familjeliv skall levas. De levde i kärlek som mamma, pappa, barn. Det är så världens små levnadsceller skall fungera om vi ska få en bra framtid. Många kärleksceller innehåller ensamma mammor med sina barn och ensamma pappor med barn. Dessa familjeceller är lika kärleksfulla som familjer som består av mamma, pappa barn. Den goda världen finns genom de många goda levnadscellerna i de olika familjebildningarna.
*
Där kärleken finns. Finns framtiden.
*
Världen är en orm med gift. Giftet sprider död. Jag tänker på dem som nyligen satt i en buss
någonstans i världen och blev stoppade på sin färd. De uppmanades att läsa verser ur Koranen. De som inte kunde läsa någon vers ur Koranen mördades.
En efter en.
Vad tänkte de? I sin väntan? De, som inte kunde läsa någon vers ur Koranen.
Hur kände de sig inför döden?
*
Vi läser dagligen om världsormens hänsynslösa mördande. Världsormens gift är lika giftigt i dag som det var under Hitlers tid.
*
Många av de familjer jag såg i affären med sina barn hade flytt från gifttändernas mördande krig och funnit en fristad här i Sverige.
*
Orolig blir jag när jag får veta att unga människor i Sverige gör utflykter och deltar i mördarkrigen i Syrien och Irak.
*
Orolig blir jag när jag får veta att kriminella ligor jagar och skjuter på varandra och spränger
restauranger, bilar och hus i storstäderna. Malmö är tydligen den stad som har flest människokrigare och sprängare i Sverige.
*
Världen är som en orm. Den ringlar sakta fram. Världsormen liknar en kameleont. Den byter skepnad. ibland är den ofarlig som en snok eller en kopparorm. Ibland sprider den kärlek och människovärme. Ibland mångmördar den sina medborgare med sitt krigsgift.
*
Där kärleken inte finns och det giftiga hatet kan styra inom Världsormens skinn är framtiden mörk.
*
Där kärleken finns. Finns framtiden.
Med dessa ord avslutade jag mitt tal i den påhittade Bygdegården i Landet Fantasia.”/Knut K

Kommentarer: 0 Permalänk

fredag 21 november

Landet Fantasia igen

Spalt nr 105

Det var länge sedan jag besökte Landet Fantasia. Vår flyttning har tagit all tid. Jag ska göra ett besök i dag. Jag tar den nya Vandringsvägen. Den lyses upp av blommor. Blommor i många färger. Blommor i olika storlekar. Tistlar med taggar ser jag också. Även Tistlar som blommar finns efter vandringsvägen.
I olika storlekar.
Somliga tistlar är en meter höga. Andra är så korta att de går att ha i krukor inomhus.
*
Fåglar ser jag flyga omkring bland blommorna.
Jag ser fåglar ”hoppa kråka” på marken.
Jag ser fåglar glida i luften högt över oss som lever på marken.
Jag ser skator.
De sitter en stund i något träd. Flyger sedan vidare till nästa träd. Inte är väl skatorna tjuvaktiga som många säger. Nej, det tror inte jag. De är bara uppmärksamma på det som finns att söka reda på i vår gemensamma värld. Om vi lämnar blänkande silver kvar ute hos skatorna får vi skylla oss själva om silvret försvinner.
*
Träd och buskar med ätbara bär finns efter min vandringsväg. Det har fåglarna upptäckt. Det upptäcker också jag när jag går och njuter av allt det vackra jag ser.
Jag smakar några körsbär.
Härligt goda.
Provar några hallon.
Mjukt söta.
Krusbären går jag förbi. De passar inte att äta efter hallonen.
*
Allt jag ser efter Vandringsvägen finns på vårt runda jordklot. Många ser inte det vackra. Andra gläds åt att naturen innehåller så mycket njutbart.
*
Jag sätter mig på min bänk. Där finns redan Saravit. Jag vill ha svar på några frågor. Hon har alla svar. Men ger inte svaren förrän jag vet vad jag ska fråga om.
Hon gör rätt.
Jag måste tänka själv.
Det är i våra tankar vi ska spinna frågorna. Det är i våra hjärnor vi kan utveckla frågorna till vetskap om vad vi vill veta. När vi riktigt vet vad vi ska fråga om kan vi få de rätta svaren.
*
Jag ger oss en enkel liknelse. Jag tänker åka buss på söndag. Jag undrar vad det kan kosta. Jag frågar en biljettförsäljare. Hon heter Karin:
– Vad kostar det att åka buss
– Vart ska du? får jag till svar.
– Jag vet inte än.
– Du måste först veta vart du ska innan du kan få veta vad det kostar att åka buss, säger Karin.
Jag tänker och finner att jag vill åka till sjöstaden Motala, se den nya vackra bron och träffa mina vänner där. Jag bestämmer mig för Motalaresan. Jag går tillbaka till Karin och säger mitt resmål. Jag får veta vad resan kostar.
*
– Ni måste tänka efter först och sedan bestämma vilka frågor ni vill ha svar på. Det är nödvändigt att ni frågar rätt om ni ska få veta de rätta svaren i ”er otroligt virvlande villervallavärld”. Om du vetat vart du skulle åka hade du fått rätt svar av Karin direkt.
-Vad kan vi konstatera av detta resonemang? Frågar jag.
*
– ”Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större”. Det sa filosofen Thomas Thorhild redan på 1800-talet.
*
-Att tänka rätt är större. Vem är det som tänker rätt i dagens ”förvildade, förvillande” värld? Den genomtänkta frågan vill jag ställa till alla, säger jag och hälsar samtidigt från flyttröran på Myntvägen 18,  147 45  Tumba./Knut K

 

Kommentarer: 0 Permalänk

måndag 10 november

Jag fick i dag en fråga av min Facebookvän

Spalt nr 104

Jag fick i dag en fråga av min vän Stefan Wik hur Folkets Hus och Folkets Park kom till och hur de är organiserade. Jag ska ge korta beskrivningar.
En i dag och en fortsättning i morgon.
*
Det hände sig vid den tiden då arbetare i Sverige och världen var mera slavar än fria människor. På de stora gårdarna fanns ett statarsystem som band jordbruksarbetarna vid sina jobb så hårt på gårdarna att godsägarna till och med hade rätt att aga sina Statare. Vid sågverk, industrier, fabriker och andra arbetsplatser hade arbetarna mycket långa arbetstider, mycket dålig lön och farliga arbetsmiljöer att arbeta i.
*
I Tyskland växte fram idéer hos människor
att världen i framtiden inte ska få fortsätta vara som den var. Arbetarna skall ges möjligheter att leva värdiga liv med värdiga löner med värdiga arbetstider och säkra arbetsmiljöer.
*
Så tänkte också en svensk vid namn August Palm. Han kom hem från Tyskland och började agitera för den nya läran. Palm var liten till växten, hade en stor svart hatt och var låghalt. Han blev hatad och älskad.
*
August Palm brann verkligen för socialismen. Den läran spreds och anammades av allt flera. Palm visste att han och de övriga agitatorerna måste få med nästan alla arbetarna om de skulle nå framgång. I läran fanns också tankar på att arbetarna i framtiden ska ta över äganderätten till företagen och dela upp de stora godsen i mindre delar. Övertagandet skulle ske genom en revolution.
*
Den härskande klassen i Sverige fick veta om socialismens idéer som vissa kallade satans irrläror. De satte in motkrafter för att förhindra socialismens män. Det var i början mest bara män som stred för socialismen. Kvinnorna hade inga jobb. De var hemma hos barnen. Om de inte tjänade som pigor i de ”fina” husen och på gårdarna på landsbygden.
*
August Palm och andra reste runt i Sverige och agiterade. Vart de än kom blev de stoppade av polisen som beordrades ut av överheten. Ingenstans fick arbetarna ha sina möten. De kördes bort från gator och torg och även från allmänna platser. Palm med flera agitatorer arresterades. I vägkorsningar utanför samhällena försökte arbetarna samlas. De kunde ha sina möten tills polisen fann dem även där och kunde köra bort dem. Ofta ”fängslades” deras ledare. Polisen såg till att de inbjudna ledarna tog tidigast möjliga tåg bort från stan.
*
Socialismen växte. Allt flera anslöt sig. Konflikten mellan överheten och arbetarna blev värre och värre. Farligare och farligare. Arbetarna hotades, avskedades och förhindrades ifrån att ha möten. Arbetarna hotade med strejker. Vissa talade om revolution.
*
Nya tankar växte fram. Bland annat att arbetarna skulle ha egna hus som folket kunde samlas i, ha möten i och utveckla sin egen kultur i.
*
Överheten försökte sätta stopp även för detta. Arbetarna fick inte köpa tomter att bygga på. Inga tomter. Inga hus. Men det fanns folk ur andra klasser som hjälpte till. De köpte tomter som bulvaner och uppgav sig själva som köpare. Sedan sålde de tomterna till arbetarnas organisationer. Så skedde t ex när Motala Folkets Hus byggdes. Det stod färdigt 1907.
Namnen kom av sig själva. Folket behövde lokaler att mötas i, dansas och vistas i. Därför blev Folkets Hus och Folkets Park de naturliga namnen:
FOLKETS Hus och FOLKETS Park.
*
Det första Folkets Hus som byggdes, byggdes i Malmö i början av 1990-talet. Många hus byggdes därefter och blev hatade av många. De som hatade fruktade socialismens utveckling och den djävulska revolutionen som vissa extrema socialister talade om och hotade med. Husen blev älskade av dem som i sina Folkets Hus kunde ha sina möten fria från övermakten. I husen startade också utbildningar som med tiden kallades studiecirklar som hjälpte till att grundutbilda många arbetare i socialismen läror, i språk, samhällskunskap och många andra ämnen. Massor av ungdomar kom till husen och parkerna för att dansa.
*
Jag slutar där för i dag. I nästa kåseri ska jag berätta hur Folkets Hus ock Park är organiserade och vad det blev av husen och parkerna efter landet Sveriges demokratisering. Demokratiseringen skedde ”Utan revolution”. Med hälsning/ Knut K

 

Tankar om Samlingslokalgrenarna Folkets Hus och Folkets Park.
(Fortsättning från i går.)

*
Arbetarrörelsens stamträd växte till sig och fick många grenar. Jag klättrar upp på samlingslokalgrenarna där Folkets Hus och Folkets Park utvecklades till något mycket bra.
*
Folkets Hus och Folkparker växte upp i bygderna som svampar ur jorden. Hur kunde de byggas i sådan mängd? Var fick byggarna pengar ifrån?
Det var frågor de hade att besvara.
Svar 1;
Den nya politiska ideologins folk behövde lokaler att samlas i. De blev utkörda överallt. Egna hus blev lösningen på mötesbehovet.
Svar 2;
Byggnadsföreningar, Folkets Hus och Parkföreningar bildades. Pengar kom in genom att de intresserade tecknade sig för andelar. Andelsföreningar blev grundlösningen för ägandet, ledandet och ekonomin.
*
Först var samlingslokalerna bara viktiga för arbetarrörelsens folk. Senare blev de allmänna mötesplatser för konferenser, kurser, studiecirklar, föredrag, sångkörer, blåsorkestrar, andra mindre musik- och sånggrupper, konstutställningar, Riksteaterns turnéteater, Fria teatergrupper och revygrupper, ungdoms- och barnverksamheter och dans.
*
Många Folkets hus och Parker blev ”Levande hus med kultur.”
Somrarnas uppträdanden med teater- musik- och sångkörer, orkestrar och grupper i Parkerna bar upp den svenska folkliga kulturen. Alla framstående svenska folkliga artister skulle ut på turné i Folkparkerna – och gjorde så också. Vad hade den folkliga svenska kulturen varit om inte Folkparkerna och Folkets Hus funnits?
*
Var inte samlingslokalernas verksamheter partipolitiska?
Mitt svar:
Till en början var de det men det politiska budskapet mjuknade allt mer. Samlingslokalerna blev allmänna mötesplatser för alla som ville hyra lokalerna. Ägarna fick efterhand kommunala anslag för att kunna driva verksamheterna.
*
Axel Danielsson, en av de ledande ideologerna inom den socialdemokratiska rörelsen, sa vid invigningen av Malmö Folkets Hus att Folkets Hus skulle stå upp för mötesfrihet, yttrandefrihet och vara det fria ordets trygga boning.
Visst blev det så också.
*
Samlingslokalerna fyllde efterhand en del av orternas behov av allmänna mötesplatser. Med tiden kunde ”nybyggarna” söka och få statsbidrag till en del av byggkostnaderna. För att få dessa statliga bidrag ställde staten kraven att ingen medborgare får nekas att hyra samlingslokalerna Folkets Hus och Folkets Park.
*
Samma regler gällde Bygdegårdarna när de började byggas i första hand på landbygden. Bondeförbundet och Centerpartiet, SLU och CUf var de som byggde och drev bygdegårdarna. De finansierade också sina hus genom Byggnads-Andelsföreningar. Nykterhetsorganisationerna och de kristna fria kyrkorna byggde lokaler för sina verksamheter.
*
Samlingslokalerna byggda av folkrörelsernas medlemmar blev viktiga delar av den demokratiska utvecklingen i Sverige. Folkrörelsernas medlemmar brukade det fria, talade ordet och deltog i den öppna dialogen och mötesverksamheten i samlingslokalerna. Detta överbryggde svåra konflikter. Revolutionsvapnen som vissa ville använda ställdes långt in i samhällets redskapsbod. De är Oanvända och Oförbrukade och numera Oanvändbara.
*
Många Folkets Hus och Parker blev ”Levande hus med kultur.”
Andra hade andra inriktningar med biografer och restauranger. Att samlingslokalerna och folkrörelsernas medlemmars solidariska framtoning hade avgörande betydelser för Sveriges demokratiska utveckling är jag helt övertygad om. I dag skulle inte August Palm bli bortkörd om han ville hålla tal någonstans i vårt vackra avlånga land. Palm var en av dem som som startade den demokratiska utvecklingen i vårt land. Axel Danielsson var en av ideologerna som styrde in det Socialdemokratiska partiet på fredliga vägar. Han sa:
-Folkets Hus skall stå upp för mötesfrihet, yttrandefrihet och vara det fria ordets trygga boning.
Så blev det.
Eller hur?
*
Jag stannar där. Det som hänt Folkets Hus och Parker de senaste åren behöver ett eget kapitel. Jag återkommer gärna med det någon gång. Men inte i dag. Hälsningar/ Knut

 

 

Kommentarer: 0 Permalänk

måndag 3 november

Jag mötte Olof

Spalt nr 103

Du gamle man. Jag mötte dig i Skärholmens läkarhus. Du kom välklädd gående stödd av en krycka och satte dig på en stol bredvid mig. Vi hälsade på varann. Ditt ansikte var rynkigt och håret grått. Dina ögon lyste. Du var en man som inte gett upp. Du ville leva.
Och du lever. Det såg jag. Värken har inte tagit slut på din vilja.
Du sa att du heter Olof.
– Jag heter Knut, sa jag
*
– Jag har ont i rygg och knän varje steg jag tar. Det är en plåga att gå. Men gå måste jag. Jag vill inte bli sittande utan möjlighet att röra mig.
Jag nickade och lyssnade vidare.
– Jag föddes på den tiden när arbetarbarn inte skulle gå i högre skolor. Sju år i folkskolan och en tids fortsättningsskola. Det var min utbildning som barn. Jag har gått i livets hårda skola. Den skolan har lärt mig mycket.
Olof tar en paus. En sköterska kallar in en besökande som heter Margit.
*
– Mina arbetspass var långa och hårda, Kroppen var trött varje kväll. Jag var med i facket och kämpade för några ören till i avlöningskuvertet. Jag började gå i ABF;s studiecirklar och fick lära mig ett nytt ord; Demokrati. Ledarna i ABF sa att arbetarna i framtiden skulle få vara med och bestämma i samhället. Tänk dig att jag med sjuårig folkskola skulle få bestämma om hur vår socken skulle ledas. Jag skulle t o m kunna bli riksdagsman. Det sa ledarna på studiecirkeln.
Olof drog ett långt andetag och fortsatte:
– Mina lungor vill inte andas som de ska. Det är därför jag är här och ska röntgas.
*
Olof fortsatte;
-En kväll hörde jag i radion en högerpolitiker ur de rikaste klasserna och bäst utbildade säga: ”Hur skulle det gå för vårt land om outbildade arbetare skulle väljas in i riksdagen och bestämma om vårt lands vett och ve,”
– Hur tycker du att det gått med vårt land? Frågade jag Olof.
*
När alla arbetare hade låg lön och många var arbetslösa användes demokrati för att förbättra levnadsomständligheterna för folket i samhället. Alla fick det bättre. Mycket bättre. Även arbetare kunde bygga sig hus, köpa bil och ha mat på bordet. Facken blev starka och en svensk modell utvecklades i samarbete mellan företagare och löntagare. Den modellen var bra, Konflikter fanns men kunde lösas genom förhandlingar.
*
En kort paus igen. Olof andades tungt.
Olof ser på klockan. Den tid han fått på röntgen var 12:00. Kockan är 11:50. Olof sa:
-I det nya demokratiska samhället fick barnen gå i skolan. Även arbetarbarn kunde komma in i de högre Läroverken. Ungdomar fick t o m läsa på universitet, bli lärare och få arbeten som tjänstemän i företag och samhälle. Arbetarbarn kunde bli och blev också riksdagsmän och kommunalråd - och egna företagare.
*
– Mycket hände i samhället under din aktiva tid i arbetslivet, sa jag
– Ja. Mycket hände. Allt har inte blivit bra, fick jag till svar.
*
En sjuksköterska öppnade en dörr och ropade:
Olof Sandell.
Olof reste sig ur sin stol och sa.
– Jag har förstått att mina lungor inte klarar av sitt jobb så länge till. Sanden i mitt tidsur börjar rinna ut.
– Säg inte så. Du har mycket tid kvar att leva.
– Jag vet inte min tid. Du Knut vet inte din tids slut. Ingen vet sin tid. Men jag är glad över att jag fått leva så länge som jag gjort. Döden skrämmer mig inte.
Olof sträckte fram sin hand och sa:
– Tack och hej. Det var trevligt att få prata med dig en stund. Ingen vill i dag höra på hur hårt arbetslivet var för mig och mina arbetarkamrater under de olika utvecklingsfaserna i vårt samhälle. Jag är stolt över det vi gjorde och mycket glad över utvecklingen.
-Hur tycker du att vi har det Nu
– Det borde vi träffas och samtala om. Mycket är bra. Mycket år dåligt. Mycket är inte som jag vill ha det. Jag är rädd för att den rätta demokratin håller på att avvecklas.
*
Olof går med sköterskan in till röntgenavdelningen.
*
Du gamle man. Jag mötte dig i Skärholmens läkarhus. Du kom gående stödd av en krycka och satte dig på en stol bredvid mig. Vi hälsade på varann. Ditt ansikte var rynkigt och håret grått. Dina ögon lyste. Du var en man som inte gett upp. Du ville leva.
Och du lever. Det såg jag. Värken har inte tagit slut på din vilja.
Du sa att du heter Olof.
– Jag heter Knut, sa jag
Med hälsning/ Knut K

 

Kommentarer: 0 Permalänk

 
stäng